Produkcja papryki w Przytyku jako przykład gospodarki marketingowej
Gmina Przytyk w powiecie radomskim województwa mazowieckiego słynie z uprawy papryki. Wielkość produkcji krajowej papryki ( 85% koncentruje się w rejonie radomskim (w powiatach: przysuskim, radomskim i białobrzeskim).
Tegoroczne już jedenaste targi tej rośliny odbyły się jak co roku w Przytyku w pierwszą niedzielę września czyli w szóstym dniu miesiąca. Cieszyły się dużym zainteresowaniem rolników, ponieważ łączyły wystawę, kolekcje odmian tej rośliny z wymianą doświadczeń między poszczególnymi producentami a także osobami produkcji tej rośliny nie prowadzącymi ale nią zainteresowanymi. Innymi słowy-tworzyło to swoisty MARKETING* tej rośliny, a to pozwalało od ręki nawiązywać kontakty handlowe i od razu także uzyskać doradztwo fachowe, w czym przewodzili doradcy MODR O/Radom. Spotkanie to -oprócz w/w fachowych planów stworzyło okazję do ciekawego i miłego spędzenia czasu przez wszystkich zainteresowanych. Można było podziwiać atrakcyjne imprezy przeznaczone dla dzieci i dorosłych (pokazy magii i przeróżne konkursy), występy Młodzieżowej Orkiestry Dętej i Młodzieży Szkolnej z Przytyka, Kapeli Podwórkowej „Radomskie Muzykanty”, zespół „RadomBoys”, kabaret „Neonówka", Sasza Papaz z Serbii, który przypomniał znane i lubiane przeboje . Zabawa była znakomita. Parlamentarzyści licznie zgromadzeni goście, wszyscy którzy wpadli tego dnia do Przytyka nie żałowali.Dodać należy że imprezę rozpoczęła Msza św z korowodem paprykowym, a targi papryki stały się doskonałą formą promocji.
*W/g prof. St Urbana MARKETING określa
- dostarczenie na rynek towarów i usług we właściwym miejscu (Gmina Przytyk z tych wystaw słynie)
- we właściwym czasie (po zbiorach)
- przy właściwej promocji i właściwych cenach (dyskusja w oparciu o prezentowane eksponaty aby rolnicy mieli możliwość podniesienia swoich dochodów)
tekst Monika Wziątek O/Radom
zdjęcia Krystyna Kozłowska Białobrzeskie Towarzystwo Kulturalne