Siedziba MODR w Warszawie:  ul. Czereśniowa 98, 02-456
Tel.: 22 571 61 00 | e-mail: sekretariat@modr.mazowsze.pl

APS   kleski    
sir logotyp 150x70fb sir      
A A A

Tradycyjnie w Dniu Kobiet Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego Oddział Poświętne w Płońsku zorganizował XV konferencję pt. „Kobieta przedsiębiorcza w Unii Europejskiej - nowe wyzwania i nowe możliwości”.

Prezentowana tematyka podkreślała znaczenie kobiet wiejskich w procesach rozwojowych mazowieckiej wsi i podkreślała aktywizację kobiet, mieszkanek obszarów wiejskich w podejmowaniu działalności gospodarczej, m.in.: w domowym przetwórstwie i różnych form sprzedaży. Tematyka wykładów dotyczyła przedsiębiorczości kobiet na obszarach wiejskich. W konferencji wzięło udział 135 osób, głównie kobiet z obszaru Północnego Mazowsza.

Wykłady poprowadzili:

dr Piotr Adam Gabryjończyk – Zakład Turystyki i Rozwoju Wsi, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Temat wykładu: „Kobieta w biznesie, czyli piękniejsza twarz przedsiębiorczości”,

Barbara Iwanicka – zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Rynku oraz Emilia Olszewska Brzezińska – zastępca dyr. Departamentu Rozwoju Rynku; Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w Warszawie. Temat wykładu: Promocja polskiej żywności pod wspólną marką „Polska Smakuje”.

Dr Piotr Gabryjończyk zapoznał uczestników konferencji z definicją przedsiębiorczości: „Przedsiębiorczość to zorganizowany proces, którego celem jest doprowadzenie do powstania nowego przedsiębiorstwa, stwarzającego możliwość wykorzystania oferowanych przez rynek szans, a tym samym osiągnięcia wymiernych korzyści”. Interesująca była odpowiedź na pytanie zadane przez wykładowcę – „Co w biznesie może robić kobieta? To SAMO, co mężczyzna…

Paradoksy:

- im wyższy poziom rozwoju gospodarczego, tym mniejszy udział kobiet - przedsiębiorczyń;

- im bardziej rozwinięta gospodarka, tym wiara kobiet we własne umiejętności i możliwości staje się mniejsza… 

- poziom wykształcenia przedsiębiorczyń wzrasta wraz z rozwojem gospodarczym (ilość przechodzi w jakość).

Jaka wyglądają kobiece firmy w Polsce?

- kobiety zazwyczaj zaczynają od zakładania niewielkich firm (w 2016 roku kobiety zarejestrowały ponad 100 tys. JDG);

- kobiety preferują sektor usługowy (73% udziału) i ochronę zdrowia (70%);

- statystycznie firmy kobiece mają mniejsze szanse przeżycia, niż firmy mężczyzny (nawet o 7%).

Kobiety rządzą?

- w skali globalnej kobiety stanowią ponad 50% siły roboczej, ale zajmują średnio jedynie 29% stanowisk kierowniczych (w UE 28%).

- w Polsce jedynie w 10% średnich i dużych przedsiębiorstw kobiety nie pełnią funkcji kierowniczych. W skali globalnej sytuacja ta dotyczy 13% firm (w Japonii aż 52%!).

Najwięcej kobiet pełni funkcje kierownicze jako:

• dyrektor działu zasobów ludzkich (HR): 43%;

• dyrektor działu finansowego: 34%;

• dyrektor działu marketingu: 20%.

Najmniej kobiet pełni funkcje kierownicze jako:

• dyrektor działu controllingu: 14%; • prezes: 15%;

• dyrektor działu IT: 16%.

Wykładowczynie z KOWR, przekazały uczestnikom konferencji ważne informacje dot. strony internetowej i aplikacji POLSKA SMAKUJE, której celem jest promowanie polskiej żywności, w szczególności produktów certyfikowanych oraz regionalnych wyrobów, wytworzonych w ramach rolniczego handlu detalicznego czy sprzedaży bezpośredniej. Aplikacja umożliwia wystawcom promowanie ich produktów, natomiast konsumentom – uzyskanie informacji o nich. Jest to znakomita platforma komunikacji pomiędzy polskimi producentami żywności wysokiej jakości, a konsumentami, którzy taką żywność cenią i jej poszukują.

Podczas wykładu uczestnicy konferencji mogli się dowiedzieć między innymi:

Dlaczego warto się zarejestrować?

Dlaczego warto mieć znaki jakości?

Jak się zarejestrować?

Jak zdobyć znak jakości?

Jakich certyfikatów i oznaczeń szukać?

Gdzie szukać certyfikowanej żywności?

Serwis kawowy połączony z degustacją produktów tradycyjnych

Poczęstunek połączony z degustacją ciast i produktów tradycyjnych na stołach wiejskich, przygotowała restauracja Oddziału Poświętne MODR i członkinie Kół Gospodyń Wiejskich, które wzięły udział w konferencji.

Poczęstunek sponsorowały: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w Warszawie i Ferma Drobiu Dawid Błażkiewicz.

W części artystycznej goście wysłuchali recitalu Andrzeja Rybińskiego okraszonego opowieściami artysty nawiązującymi do roli kobiet w przestrzeni publicznej i w życiu mężczyzny. Część artystyczną zorganizowano wspólnie z Miejską Biblioteką Publiczną w Płońsku w ramach współpracy, którą z powodzeniem rozwijamy już od 2015 roku.

Sponsorami części artystycznej byli: Miejska Biblioteka Publiczna w Płońsku i Bank Spółdzielczy w Płońsku.

Konkurs „ABC wiadomości o produktach tradycyjnych i regionalnych”

Organizatorzy rozstrzygnęli minikonkurs „ABC wiadomości o produktach tradycyjnych i regionalnych”. Wśród uczestników, którzy prawidłowo odpowiedzieli na pytania rozlosowano nagrody rzeczowe ufundowane przez sponsorów: Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Biuro Powiatowe w Płońsku, Gospodarstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe "Kowalski" Krzysztofa Kowalskiego z Winnik, Tłocznię soków SAD na Zapieckach, Kuźnię Kurpiowską w Pniewie, Gospodarstwo agroturystyczne Żabi Raj w Trzepowie oraz firmy kosmetyczne AVON i Mary Kay.

Wystawa rękodzieła, produktu tradycyjnego i oferty firm obsługujących rolnictwo

W Centrum Edukacyjno-Konferencyjnym prezentowany był dorobek lokalnych twórców rękodzieła ludowego, związany z tradycją Świąt Wielkanocnych, przygotowany przez kobiety zrzeszone w Kołach Gospodyń Wiejskich. Ponadto na stoiskach przygotowanych przez lokalnych wytwórców produktów tradycyjnych można było degustować: wędliny, wyroby mleczarskie (masło, twaróg, sery, itp.), miody i produkty pszczele, ryby wędzone oraz oleje tłoczone na zimno (lniany i rzepakowy).

W stoiskach towarzyszących konferencji Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w Warszawie – udzielał informacji na temat aplikacji „Polska Smakuje”, Bank Spółdzielczy w Płońsku, prezentował swoją ofertę, Eksperci Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Biura Powiatowego w Płońsku odpowiadali na pytania związane z dopłatami bezpośrednimi i działaniami inwestycyjnymi w ramach PROW 2014-2020, W stoisku MODR Oddział Poświętne w Płońsku uczestnicy konferencji kupowali wydawnictwa merytoryczne MODR.

 

Oficjalnego otwarcia dokonali: Tomasz Skorupski – zastępca dyrektora MODR Warszawa i Jarosław Grabowski - dyrektor Oddziału Poświętne w Płońsku. W swoich wystąpieniach podkreślili rolę i znaczenie kobiet w rodzinie, przestrzeni publicznej i gospodarczej, a także złożyli wszystkim Paniom życzenia z okazji Dnia Kobiet.

Tegoroczne wydarzenie przygotował MODR Oddział Poświętne, Dział Rozwoju Obszarów Wiejskich.

 

__F O T O R E L A C J A__

 

01 Otwarcie konferencji dyr. Oddziału Poświętne Jarosław Grabowski
02 Przywitanie uczestników konferencji z-ca dyr. MODR Tomasz Skorupski
03 Wykład dr Piotr Gabrjończyk SGGW
04. Uczestnicy konferencji
05. Kiermasz wielkanocny
06. Kiermasz żywności tradycyjnej
07. Stoiska firm obsługujących rolnictwo
08. Stoiska Kół Gospodyń Wiejskich
09. Występ Andrzeja Rybińskiego
10. Wspólne zdjęcie z artystą.
11. Wykład Barbary Iwanickiej i Emilii Olszewskiej Brzezińskiej KOWR.
12. Losowanie nagród w mini-konkursie
13. Roztrzygnięcie mini konkursu wręczanie upominków przez sponsorów
14. Degustacja przygotowana dla uczestników konferencji
15. Degustacja produktów tradycyjnych
16. Zakończenie konferencji

Tekst: Danuta Bronowska

Zdjęcia: Bożena Chądzyńska

MODR Oddział Poświętne w Płońsku